הוצאת דרכון פולני – תנאי החוק בפולין לקבלת דרכון ואזרחות פולנית

פולין בתחילת שנות ה-2000 הפכה להיות חלק ממדינות האיחוד האירופאי מתוך מטרה ברורה להתקדם מבחינה כלכלית. עובדה זו סללה את הדרך עבור ישראלים רבים שלהם שורשים בפולין להיות בעלי דרכון אירופאי יוקרתי על שלל היתרונות שהדבר מעניק (מעבר קל בין מדינות אירופה ואפשרות לגור בהן, לימודים אקדמאיים בחינם, הקלות בקבלת ויזה לארה"ב ועוד). הוצאת דרכון פולני מצריכה עמידה במספר תנאים. להלן הם לפניכם.

מדוע כדאי להוציא דרכון פולני?

מעבר ליתרונות הברורים שהוזכרו לעיל הטמונים בדרכון פולני, חשוב להבין כי בפולין הדרישות שיידרשו מכם לשם קבלת הדרכון פחות נוקשות ממדינות אחרות באירופה. ישנן מדינות שמחמירות מאוד עם התנאים עבור אלו שמעוניינים להשיב את אזרחותם ההיסטורית.

ספרד למשל, מחייבת את מגישי הבקשה לאזרחות ודרכון ספרדיים, גם אם מוכח מעבר לכל ספק כי הם צאצאים למגורשי ספרד, לעבור מבחן די קשה על ידיעת השפה, התרבות וההיסטוריה הספרדית, לעבור ראיון עם עורך דין בספרד ולהוכיח זיקה ברורה למדינה גם בזמן הווה. בכל מה שקשור להוצאת אזרחות פולנית אין כך הדבר! במידה ומוכח קשר הדם עם אזרח פולין בעבר וישנה עמידה בעוד מספר תנאים שקבעה המדינה, הרי שתוכלו לקבל אזרחות ודרכון פולניים ללא דרישות מיוחדות מעבר לכך.

קבלת דרכון פולני – במה הדבר כרוך?

על מנת להגיש בקשה לקבלת דרכון פולני עליכם ראשית כל להשיג את כל המסמכים שמוכיחים כי אתם בעלי קשר דם לאזרח פולני בעברו (תעודות לידה, פטירה, שינוי שם וכו'), וכמובן לבדוק אם ע"פ החוק הפולני העדכני אכן מדובר באדם שלא איבד את אזרחותו. עם השגת כל האישורים עליכם לתרגמם לפולנית ולאשרם ע"י נוטריון וחותמת אפוסטיל.

לגבי חוק האזרחות הפולני, היו לו מספר גילגולים שבהם עודכנו התנאים המאפשרים הוצאת דרכון פולני. החוק עצמו נוגע בעיקר לתקופות של עד 1951, משנה זו ועד 1962 ואילך. למשל, נשים שלא היו נשואות ועלו לארץ לפני שנת 1951 – לפי החוק הן איבדו את אזרחותן הפולנית ואין מה לנסות להשיבה בחזרה. גם גבר ששירת בצבא זר לפני 1951 איבד את אזרחותו לגמרי.

אחרי שנת 1951 קובע החוק שנושא הצבא הזר לא רלבנטי ומי שאיבד את אזרחותו הוא רק אדם שחתם על כך בצאתו מפולין, מרצון או שלא מרצון. הלגיטימיות של מסמכים אלו מוטלת בספק ועל כן ניתן בהחלטלערער עליהם בבתי המשפט בפולין.

משנת 1962 ואילך כל מה שמשנה זה האם אדם הוא צאצא של אדם אחר שנולד בפולין. אם כן, הרי שהוא זכאי לאזרחות פולנית. כמובן שישנם עוד סעיפים רבים לחוק זה שאומנם הולך ונעשה פשוט יותר עם השנים, אך זה לא עוזר למי שהוא צאצא לפולני שעזב את ארצו בתקופות הרחוקות יותר היסטורית.

כיצד תייעלו את תהליך הבקשה?

הדבר החשוב ביותר הוא להבין כי אין להגיש בקשות לפני ביצוע חקר יסודי מקדים. ישנן חברות מקצועיות שישמחו ללוות אתכם לאורך כל התהליך מתחילתו ועד סופו ולעזור לכם בהשגת כל המסמכים והאישורים הדרושים והגשתם.חברות אלו אף מבצעות בדיקה מקדימה ומקיפה אשר מנבאה את סיכוייכם בקבלת הדרכון המיוחל, דבר שיחסוך לכם זמן וכסף מרובים.