דרכון פולני, קבלת דרכון פולני – אזרחות פולנית

קבלת דרכון ואזרחות אירופאית במדינות כמו רומניה, בולגריה, פולין, הונגריה ובמדינות נוספות באיחוד האירופי

רבים מאזרחי ישראל הינם צאצאים ליהדות פולין אשר נחשבה עד לשואה לאחת הקהילות הגדולות ביותר בתפוצות. אומנם עברו מאז שנים רבות אך עדיין אותם אנשים יכולים לנצל את שורשיהם מימים עברו וזאת על מנת להוציא דרכון פולני אשר מספק יתרונות רבים למחזיקים בו. מדובר על דרכון אירופאי לכל דבר ועניין (עם אזרחות פולנית כמובן), מה שפותח עולם ומלואו עבור האזרח, כגון מעבר חופשי בין מדינות האיחוד, קבלת אישורי עבודה בקלי קלות, סבסוד לימודים אקדמיים בפולין, קבלת ויזה בקלות רבה יותר לארה"ב ועוד.

האם גם אתם צאצאים של יוצאי פולין? מעוניינים בדרכון פולני אבל לא בטוחים שמגיעה לכם אזרחות מקומית? בשורות הקרובות נלמדכם על המשמעות של החוק הפולני ועל הדרכים לנצל את העניין לטובתכם.

גלגולי החוק הפולני

"חוק האזרחות הפולני" קובע באילו מקרים ניתן לקבוע את מעמדו של אדם כאזרח פולני, גם אם לא נולד בארץ זו. במדינת ישראל צאצאים רבים ליוצאי פולין, יהודים שנמלטו מידם של הגרמנים עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, במהלכה ולאחריה. אותם אנשים זכאים לקבל אזרחות כתלות בשנת העזיבה של שורשיהם את המדינה. לאורך השנים החוק הפולני עבר שינויים כך שניתן לחלק בצורה גסה את ההתייחסות הפולנית לקבלת האזרחות עבור הצאצאים של אלו שעזבו את פולין לפני ואחרי 1951. למעשה, חוק האזרחות הפולני קובע מיהו אזרח פולין ומיהו אדם שאזרחותו נשללה ממנו. כאשר מדובר באדם שאזרחותו נשללה בפולין, גם צאצאיו לא יוכרו כאזרחים והם לא יכולים להוציא דרכון פולני בכל מקרה.

התנאים עבור העוזבים את פולין לפני 1951

החוק הפולני עבור העוזבים את פולין לפני 1951 מתייחס לגברים ונשים בצורה שונה. עבור גברים, במידה ומדובר באדם שנולד בפולין ולא שירת בצבא זר (למשל, שירות בצה"ל) ועלה לפני שנת 1951 לישראל, ניתן בהחלט לאשר אזרחות עבור הצאצאים. לגבי מי ששירת בצה"ל או בצבא זר אחר לאחר העזיבה את פולין, הדבר חסר סיכוי. באשר לנשים, במידה והאישה עזבה את פולין לפני שנת 1951 בהיותה בגירה, נשללה ממנה אזרחותה הפולנית באותו הרגע ואין מה לערער על כך. עבור קטינות (למשל, עבור עולות מפולין ערב מלחמת העולם השנייה עם תנועת השומר הצעיר) בהחלט יש מקום לבדוק את אישור האזרחות.

ומה לגבי מי שעזב את פולין לאחר שנת 1951?

החוק הפולני עבר תיקונים ועדכונים בשנת 1951 ולאחר מכן בשנת 2012. הבשורות הטובות עבור צאצאיהם של אלו שעזבו את פולין לאחר 1951 היא העובדה שהחוק פחות מחמיר והאזרחות ניתנת כמעט באופן מיידי עם הרבה פחות מגבלות. לא בכדי החוק פחות מחמיר וזאת משום שלאחר שנת 1951 יהודים פולנים שביקשו לעלות לישראל נתבקשו לחתום על טופס שכלל הצהרה על ויתור על האזרחות הפולנית, דבר שאינו לגיטימי. במקרים רבים (למשל, במקרה של קטינים שעלו לאחר שנת 1951) ניתן לערער על תקפותו של טופס הוויתור ולהשיב את האזרחות הפולנית.

כך תבדקו את זכאותכם לדרכון פולני בצורה הטובה ביותר

ניתן לראות כי על מנת לקבל אזרחות ודרכון פולניים יש צורך בבירור מקדים של כל העובדות. לכן מומלץ מאוד להסתייע בשירותיו של משרד עורך דין מתמחהאשר ידעלנבא את סיכויי הצלחת ההליך, כמו גם לייעץ לגבי השגת המסמכים הדרושים ולטפל בכל ההליכים הבירוקרטיים מול כל הגורמים הרלוונטיים.

שיהיה בהצלחה!