איך מוציאים אזרחות פורטוגלית?

אז שמעתם שכולם בעניין של להוציא דרכון פורטוגלי בכמה שנים האחרונות, וזה התחיל לסקרן אתכם. אולי אתם אפילו מכירים כמה אנשים שכבר קיבלו את הדרכון הנחשק ויצא לכם לחשוב- "אני רוצה גם". דעו שיש לזה הצדקה טובה- זה דרכון אירופאי לכל דבר ועניין ומעבר לביטחון הנפשי שהוא יקנה לכם, הוא יזכה אתכם בהטבות שיהפכו את ההתניידות שלכם בעולם לקלה יותר.

רוצים להוציא אזרחות פורטוגלית אבל אין לכם מושג מאיפה להתחיל? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן!

במאמר הזה נדבר על כל שלבי התהליך מתחילתו ועד סופו.

אז עצם היכולת שלנו, הישראלים, להוציא דרכון פורטוגלי טמונה בחוק שהוציאה ממשלת פורטוגל בניסיון לפצות על פעילותה כנגד היהודים לפני כמה מאות שנים. היום, ישראלים שנחשבים לצאצאי מגורשי ספרד יכולים להגיש בקשה רשמית ולקבל אזרחות.

אגב, ההערכה היא שמספר הישראלים הזכאים עומד על חמישים אחוזים מכלל האוכלוסייה. וכדי לקבל את האזרחות, עליכם לעבור דרך פורמלית ארוכה שמתחילה בבדיקת הזכאות שלכם.

איך בודקים זכאות לדרכון פורטוגלי?

אתם בטח יודעים, הדרכון האירופאי מאוד נחשק, ובדיוק בגלל זה קשה לקבל אותו. גם כשהחוק הפורטוגלי בא לטובת היהודים, עדין מדובר בהליך שכולל התעסקות עם מסמכים רשמיים ופרוצדורה.

כיום חיות בפורטוגל שתי קהילות יהודיות- אחת בפורטו והשנייה בליסבון. ממשלת פורטוגל קבעה שכדי שתוכלו להגיש בקשה רשמית לקבלת אזרחות פורטוגלית, יהיה עליכם לקבל את החתימה של אחת הקהילות. הן האחראיות לקבוע מי זכאי לדרוש אזרחות ומי לא- זאת אומרת, למי יש זיקה ליהדות פורטוגל ולמי אין.

אם אתם רוצים לבדוק את פני השטח בלי התחייבות, תוכלו לבצע חיפוש מהיר במאגר שמות המשפחה. אם תמצאו בו את השם שלכם, הזכאות שלכם כמעט בטוחה. גם אם לא מצאתם את השם שלכם, אין סיבה להיבהל. תמיד תוכלו ליצור קשר עם משרד עורכי דין ולקבל בדיקת זכאות ללא עלות.

כמו כן, יש גם רשימת מדינות, אם ההורים שלכם או הסבים שלכם הגיעו מאחת מהן, סביר להניח שתוכלו להגיש בקשה. הנה הרשימה: יוון, תורכיה, לוב, תוניס, תימן, מרוקו, הולנד, אלג'יר, מצרים, סוריה, לבנון, ובולגריה.

קחו בחשבון שלא מדובר ברשימה המלאה, ובכל מקרה כשזה מגיע לדרכון פורטוגלי- כל מקרה לגופו. כל בקשה נבחנת בנפרד ובהתאם למסמכים שיסופקו.

עדיף שתפנו לעורך דין מוסמך, הוא יוכל לקבוע בוודאות האם אתם זכאים או לא וידע לקחת את זה משם.

איך ממשיכים אחרי בדיקת הזכאות?

אז אחרי שנמצאתם זכאים לאזרחות פורטוגלית, הצעד הבא יהיה הפקת כל המסמכים הרלוונטיים. במקרה הזה מדובר באילן יוחסין ובכל תעודה משפחתית שיכולה להוכיח שיש לכם קשר משפחתי ליהודים שגורשו מפורטוגל לפני יותר מ-500 שנים.

חשוב לציין, כל השלבים לאורך כל התהליך יתבצעו על ידי עורך הדין, הוא יפיק בשבילכם את כל המסמכים הדרושים וייצור קשר עם הקהילות היהודיות לצורך קבלת החתימה.

ולאחר שהחתימה התקבלה, הוא יוכל להגיש בשמכם את הבקשה הרשמית לממשלת פורטוגל.

ממשלת פורטוגל תבחן את הבקשה ולבסוף תחליט האם להעניק לכם אזרחות ולהנפיק לכם את התעודות הרשמיות.

כל התהליך אמור לקחת בין שנה וחצי לשנתיים.

באיזה קריטריונים עליכם לעמוד כדי להתחיל בתהליך?

תנאי הסף שממשלת פורטוגל קבעה הוגנים ומקלים, מדובר על ארבעה בסך הכל.

-על מבקש האזרחות להיות יהודי.
-על מבקש האזרחות להיות בן 18 ומעלה.
-על מבקש האזרחות להוכיח שאין לו עבר פלילי.
-על מבקש האזרחות לקבל את חתימתה של אחת הקהילות היהודיות.

יש לכם עוד שאלות? חוששים מהתהליך? לא בטוחים? פנו לאיש מקצוע!

דעו שיש מי שיכול להבטיח לכם את קבלת הדרכון, ואם לא- תקבלו החזר כספי מלא.

מקווים שלקחתם איתכם כמה דברים מהמאמר, ושתעשו את הצעד לכיוון האזרחות הפורטוגלית. כל עוד יש לכם עוד הזדמנות להגיש בקשה ואתם זכאים, כדאי לכם ללכת על זה!