אזרחות ספרדית, דרכון ספרדי – בדיקת זכאות לקבלת אזרחות ודרכון ספרדי

דגל ספרד - אזרחות ספרדית, דרכון ספרדי - בדיקת זכאות לקבלת אזרחות ודרכון ספרדי
אזרחות ספרדית, דרכון ספרדי – בדיקת זכאות לקבלת אזרחות ודרכון ספרדי

החוק הספרדי מאפשר ליהודים שהם צאצאים למגורשי ספרד לזכות בחזרה באזרחות המקומית ולמעשה להוציא דרכון אירופאי יוקרתי שמספק יתרונות רבים.

חוק זה הוסדר בשנת 2015 ויצר גל אדיר של הגשת בקשות להתאזרחות במדינה, כך שאם הוריכם, סביכם או אחד מהדורות אחורנית הגיעו לישראל מאחת המדינות אליה גורשו היהודים מספרד (פורטוגל, עירק, סוריה, לוב, מרוקו,אלג'יר) ייתכן שגם לכם מגיעה אזרחות ספרדית ורצוי לבדוק את העניין.

בשורות הקרובות נסקור את התנאים לקבלת אותה אזרחות מבוקשת ואת הדרכים להשיגה באופן היעיל ביותר.

הוכחת קשר דם עם אזרח ספרדי בעברו

בסוף המאה ה- 15 התרחשו אירועים היסטוריים משמעותיים ברחבי ספרד שהשפיעו רבות על גורלו של כל יהודי שלא הסכים לקבל על עצמו את הדת הנוצרית ולחיות על פי חוקיה. בעקבות כך מצאו את עצמם יהודים רבים מגורשים מספרד ואזרחותם נשללה מהם.

בשנת 2015 החליטה הממשלה הספרדית כי הגיע הזמן לתקן את העוול ההיסטורי הזה וכי שלילת האזרחות מיהדות ספרד לא היתה חוקית ולא לגיטימית. בעקבות כך חוקק חוק חדש אשר מאפשר לכל מי שמוכיח קשר דם לאזרח יהודי שגורש מספרד באותן השנים לקבל את אזרחותו הספרדית בחזרה.

השלב הראשון בדרך להשבת/קבלת האזרחות הוא להוכיח כי אתם אכן צאצאים של מגורשי ספרד. לשם כך יש לבצע חקר מדוקדק של ההיסטוריה המשפחתית שלכם, מאות שנים אחורה.

ניתן להסתייע בחוקר אילנות יוחסין או חוקרים פרטיים ומומלץ אף להתקשר עם משרד עורכי דין רציני ובעל מוניטין בתחום  שמחזיק בכל הקשרים הרצויים ברשויות ספרד ועל כן יכול לעזור לכם להשיג כל מסמך שיידרש.

תנאים נוספים לקבלת האזרחות

אך לא די בלהוכיח את קשר הדם על מנת לקבל את האזרחות המיוחלת. למעשה, ספרד היא אחת המדינות המחמירות ביותר באירופה מבחינת הדרישות לקבלת אזרחות מקומית ובהתאם לזאת תידרשו להציג גם את ההוכחות הבאות:

  • הצגת מסמכים (תעודות לידה, נישואים וכו') מתורגמים וחתומים ע"י נוטריון + חותמת אפוסטיל.
  • הוכחת קשר עכשווי לספרד – תרומות לגופים בספרד, עבודה בספרד ועוד.
  • ידיעת השפה הספרדית ומעבר בחינה בלשון.
  • הפגנת ידע על התרבות וההיסטוריה הספרדית ומעבר בחינה נוספת.

חשוב לציין כי ידיעת השפה היא אמנם פקטור מגביל משמעותי ביותר אך היא מוטלת בתור חובה רק על בגירים עד גיל 70.

כיצד משרד עורכי דין בעל מוניטין בתחום האזרחות הספרדית יוכל לעזור לכם בתהליך?

כאמור, רצוי מאוד לפנות אל משרד עורכי דין מקצועי כאשר מחליטים לפתוח בתהליך לקבלת אזרחות ספרדית. משרד עורכי דין רציני יוכל לסייע לכם בהשגת כל המסמכים הנדרשים ולטפל בכל הבירוקרטיות הקשורות בכך. בדרך זאת סיכוייכם לקבל הזמנה לבחינות בשגרירות הספרדית יעלו משמעותית ואף זמן ההמתנה יקוצר בהתאם (כמובן לאחר השגת כל המסמכים הנדרשים והגשת בקשה מסודרת בשגרירות עצמה).

במידה ואכן תזומנו לבחינות הרי שאפשר לומר שעברתם אחוז ניכר של המסלול בדרך למטרה וגדלים סיכוייכם להפוך לאזרחי האיחוד האירופאי. ההליך כולו נמשך כשנה וחצי עד לקבלת האזרחות ולאחר אישור האזרחות תקבלו גם דרכון אירופאי שיספק לכם יתרונות רבים. כאזרחי ספרד תוכלו ללמוד ברחבי אירופה בחינם, להגיש בקשה לוויזה לארה"ב ביתר קלות, לקבל משכנתא לרכישת דירה בספרד מבנקים ספרדים ועוד.