הוצאת אזרחות אירופאית – האם קיימת דרך לקבל אזרחות באחת המדינות באירופה בלי לפנות לעו"ד בתחום?

האפשרות לקבל אזרחות נוספת באחת ממדינות אירופה היא ללא ספק הדבר הטוב ביותר שיכול לקרות לכם. אזרחות שכזאת פותחת דלתות רבות באירופה, ניתן לגור בכל מדינה ששייכת לאיחוד האירופאי ולקבל בה מעמד של תושב קבע, לעבוד ללא צורך באישור מיוחד, ללמוד באופן מסובסד, לרכוש נדל"ן ולבצע עסקים ללא מגבלה.

הוצאת אזרחות אירופאית ע"פ רוב מתבצעת על סמך קשר דם לאדם שבעצמו אזרח באחת ממדינות אירופה. הגשת הבקשה צריכה להתבצע לאחר הוכחת העניין ואת זאת ניתן לבצע באופן עצמאי או על ידי עורך דין המתמחה בכך. בשורות הקרובות נסקור את 2 הדרכים על מנת שתבינו האם באמת כדאי לצלוח את הדרך לבד רק כדי לחסוך את שכר הטירחה.

האפשרויות להוצאת אזרחות אירופאית

האפשרות הראשונה להוצאת דרכון ואזרחות אירופאית היא כאמור הוכחת קשר דם לאדם שהוא אזרח באחת ממדינות האיחוד האירופאי. אפשרויות נוספות הן בעקבות נישואים לאזרחי מדינות אירופה, מגורים לאורך זמן באחת המדינות ועוד. ככל שמדובר בקשר דם, יש לפעול אל מול השגרירות הרלבנטית ולהגיש את טפסי הבקשה הנדרשים.

הטפסים צריכים לכלול הוכחות באשר לאותו קשר דם וכמו כן גם הוכחות על כך שאותו אדם מעולם לא איבד את אזרחותו במדינה זו. בחלק מהמדינות יש גם דרישות נוספות, כגון מעבר מבחן ידיעת שפה (ספרד), שבועה במעמד קבלת האזרחות בשפת המדינה (רומניה), היעדר עבר פלילי (פורטוגל, גרמניה, ספרד) ודרישות נוספות.

לא חייבים עורך דין

אף אחת מהשגרירויות של המדינות האירופאיות בישראל אינה מחייבת כי תתקשרו עם עורך דין בשביל הוצאת אזרחות אירופאית. משמעות הדבר שאין שום מניעה כי תבצעו את כל התהליך בעצמכם על מנת לחסוך את שכר הטירחה. השאלה שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא האם זה באמת כדאי, שכן אין זה אומר שלא יהיו קיימות עבורכם הוצאות כספיות נוספות שלעיתים מסתכמות לכדי שכר הטירחה המלא שגובה עורך דין.

למשל, עליכם יהיה לטוס למדינת היעד ולהשיג את כל המסמכים שמעידים על אזרחותו של קשר הדם שלכם. תצטרכו להיעזר שם במתורגמן וחוקר אילנות יוחסין או חוקר פרטי ואף תצטרכו לשלם את דמי השימוש בארכיונים השונים. מדובר בהליך מסובך וארוך שיכול לקחת לכם שבועות של שהייה בארץ זרה (יש לקחת בחשבון גם את עלות הטיסות והמחייה).

בנוסף, כל אישור ומסמך ישראלים (תעודת לידה, תעודת נישואים, שינוי שם וכו') יש לתרגם לשפה הנדרשת, להחתים נוטריון (תשלמו שכר טירחה מסויים בכל מקרה) ולהחתים עם חותמת אפוסטיל בירושלים.

על כל זאת ועוד, באופן עצמאי ומבלי שום עזרה קשה מאוד יהיה לכם לדעת אילו מסמכים צריך להשיג, היכן משיגים אותם והאם בכלל יש עילה מוצדקת לפצוח בתהליך עם סיכויי הצלחה גבוהים. המסקנה ברורה – יש דרך לקבל אזרחות אירופאית ללא סיוע משפטי, אך ברוב המקרים לא ממש מורגש חיסכון כלשהו –  לא בזמן ולא בכסף.